ChristenUnie en Sociaal Hoorn: 'Gedupeerden toeslagenaffaire snel helpen'

Gezin aan keukentafel
Door ChristenUnie Hoorn op 22 januari 2021 om 15:37

ChristenUnie en Sociaal Hoorn: 'Gedupeerden toeslagenaffaire snel helpen'

ChristenUnie Hoorn en Sociaal Hoorn willen dat inwoners die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire snel in beeld komen en worden geholpen. Daarover hebben de partijen vragen gesteld aan het college.

11 miljoen euro beschikbaar

Gemeenten hebben van het Rijk 11 miljoen euro beschikbaar gekregen om gedupeerden te kunnen helpen. ChristenUnie en Sociaal Hoorn willen van het college dan ook weten welk deel van het budget naar de gemeente Hoorn is gegaan en of het geld al is gebruikt om de gedupeerden te helpen.

Kees Maas (ChristenUnie) en Alex Smit (Sociaal Hoorn): "Het is belangrijk dat gedupeerde gezinnen snel hulp krijgen. Niet alleen om uit de schulden te raken maar vooral ook om sociaal en emotioneel weer stappen te kunnen zetten. Ook voor de kinderen uit deze gezinnen is het hard nodig dat er rust ontstaat."

Gegevens van ouders beschikbaar

Het kabinet biedt deze maand nog de mogelijkheid voor gemeenten om de gegevens van de gedupeerden in te zien. Zo kan de gemeente contact leggen met de gedupeerden en ze helpen.

ChristenUnie en Sociaal Hoorn willen dan ook weten van het college of ze hier bovenop zitten en hoe de raad wordt geïnformeerd over de ontwikkelingen op dit gebied. Alle vragen van de ChristenUnie en Sociaal Hoorn zijn te vinden op de website van de gemeenteraad.