CU wil plan van aanpak voor citymarketing Hoorn

Skyline
Logo ChristenUnie (1).jpg
Door ChristenUnie Hoorn op 25 januari 2021 om 15:33

CU wil plan van aanpak voor citymarketing Hoorn

Volgens de ChristenUnie is het noodzakelijk een plan van aanpak te schrijven voor citymarketing, waarbij partners als musea en ondernemers goed betrokken worden. Als dit plan er ligt, kan de gemeenteraad kijken hoeveel geld deze plannen waard zijn.

Eerst een plan, dan het geld

Het college van burgemeester wil in de komende tijd werken aan een plan van aanpak om citymarketing te laten slagen. Daarbij vraagt het college om ruim 200.000 euro op jaarbasis te reserveren om uitvoering te kunnen geven aan de plannen. Voor de ChristenUnie is dat verkeerd om. Er moet eerst een plan komen met welke mogelijkheden de gemeente heeft in het kader van citymarketing. Dan kan gekeken voor welke onderdelen de gemeenteraad hoeveel geld over heeft.

Daarnaast vindt de ChristenUnie het van belang dat partners, zoals ondernemers en musea, betrokken worden bij de plannen. Ook kan gekeken worden op cofinanciering mogelijk is, waarbij niet alleen de gemeente maar ook private partijen bijdragen aan de citymarketing.

'Stad van de Gouden Eeuw' geen goede slogan

Tot nu toe gebruikt de gemeente als beeldmerk 'Ik hou van Hoorn' en als slogan 'Hoorn, de stad van de (nieuwe) gouden eeuw'. Voor de ChristenUnie is deze slogan niet goed passend bij hetgeen wat Hoorn te bieden heeft. De vele evenementen, de historie, de prachtige gebieden aan het water, dat zou veel meer tot uitdrukking moeten komen in de slogan. Ook andere partijen hadden soortgelijke opmerkingen tijdens het debat.

Volgens de wethouder is het niet per se noodzakelijk de slogan aan te passen. De slogan is onderscheidend, omdat er maar enkele steden in Nederland zijn die zich zo kunnen noemen. Hij verwacht dat deskundigen meer algemene slogans zullen afraden. De komende maanden zal de gemeenteraad verder discussiëren over de citymarketing van Hoorn.

Bijdrage

Afgelopen dinsdag 31 oktober was de behandeling van de begroting in gemeente Hoorn.Als gemeente zullen we 10 miljoen moeten bezuinigen om het tekort vanaf 2026 te dekken.  

Kees Maas (fractievoorzitter CU Hoorn): ‘Voor de ChristenUnie is het van belang dat we blijven inzetten op betaalbare huisvestiging, armoedebestrijding, preventie in het sociaal domein met een goede sociale kaart en veilige mobiliteit voor fietsers en voetgangers. Daarnaast zal deze coalitie ook moeten kijken naar de eigen ambities en prioriteiten en waar we zaken moeten temporiseren’.

De ChristenUnie heeft verder aangegeven dat ze snel een oplossing willen voor het storten van grofvuil door kringloopwinkels. Hierover zijn kringloopwinkels al jaren over in gesprek met de gemeente zonder dat er een oplossing is.

 Daarnaast hebben we wederom aandacht gevraagd voor dak en thuislozen en de sociale kaart voor zorg en vrijwilligersorganisaties.

 De volledige bijdrage kun je hieronder teruglezen.

bijdrage begroting CU Hoorn 2024