CU wil plan van aanpak voor citymarketing Hoorn
Volgens de ChristenUnie is het noodzakelijk een plan van aanpak te schrijven voor citymarketing, waarbij partners als musea en ondernemers goed betrokken worden. Als dit plan er ligt, kan de gemeenteraad kijken hoeveel geld deze plannen waard zijn.
Eerst een plan, dan het geld
Het college van burgemeester wil in de komende tijd werken aan een plan van aanpak om citymarketing te laten slagen. Daarbij vraagt het college om ruim 200.000 euro op jaarbasis te reserveren om uitvoering te kunnen geven aan de plannen. Voor de ChristenUnie is dat verkeerd om. Er moet eerst een plan komen met welke mogelijkheden de gemeente heeft in het kader van citymarketing. Dan kan gekeken voor welke onderdelen de gemeenteraad hoeveel geld over heeft.
Daarnaast vindt de ChristenUnie het van belang dat partners, zoals ondernemers en musea, betrokken worden bij de plannen. Ook kan gekeken worden op cofinanciering mogelijk is, waarbij niet alleen de gemeente maar ook private partijen bijdragen aan de citymarketing.
'Stad van de Gouden Eeuw' geen goede slogan
Tot nu toe gebruikt de gemeente als beeldmerk 'Ik hou van Hoorn' en als slogan 'Hoorn, de stad van de (nieuwe) gouden eeuw'. Voor de ChristenUnie is deze slogan niet goed passend bij hetgeen wat Hoorn te bieden heeft. De vele evenementen, de historie, de prachtige gebieden aan het water, dat zou veel meer tot uitdrukking moeten komen in de slogan. Ook andere partijen hadden soortgelijke opmerkingen tijdens het debat.
Volgens de wethouder is het niet per se noodzakelijk de slogan aan te passen. De slogan is onderscheidend, omdat er maar enkele steden in Nederland zijn die zich zo kunnen noemen. Hij verwacht dat deskundigen meer algemene slogans zullen afraden. De komende maanden zal de gemeenteraad verder discussiëren over de citymarketing van Hoorn.