'Meer aandacht voor daklozen nodig in Woonakkoord'

Dakloos
Door ChristenUnie Hoorn op 28 januari 2021 om 15:31

'Meer aandacht voor daklozen nodig in Woonakkoord'

De gemeenteraad van Hoorn heeft het Woonakkoord West-Friesland 2020-2025 goedgekeurd. Ook de ChristenUnie is over het algemeen positief. Wel is het voor de ChristenUnie zeer pijnlijk dat er in het akkoord niet over dak- en thuislozen wordt gesproken.

Dak- en thuislozen worden niet genoemd

De ChristenUnie is blij met het woonakkoord. Tegelijkertijd is het slecht dat dak- en thuislozen geen plek hebben in het akkoord. Fractievoorzitter Kees Maas: "Wat ons echter tegen de borst stuit is dat de dak- en thuislozen en de uitstroom uit de maatschappelijke opvang met geen naam of toenaam worden benoemd in dit akkoord", zegt CU-fractievoorzitter Kees Maas erover. Maas vervolgt: "Alsof ze totaal niet bestaan".

Kort geleden is er 2,7 miljoen uitgekeerd om voor dergelijke situaties oplossingen te vinden en wordt ook gestart met de pilot Housing First. Maar afspraken over dak- en thuislozen horen wat de ChristenUnie betreft ook in dit Woonakkoord thuis. Maas: "We zullen dit dan ook nauwlettend volgen om te zorgen dat er meer woningen en woonruimtes beschikbaar komen voor deze doelgroep".

Opgaven rondom nieuwbouw en bestaande bouw

Wel in het Woonakkoord is opgenomen dat er de komende vijf jaar jaarlijks 900 woningen worden toegevoegd in West-Friesland. Deze moeten verspreid komen over de verschillende gemeenten en een deel van deze woningen moet gereserveerd worden voor de sociale huursector.

Daarnaast zijn er in het akkoord afspraken opgenomen over bestaande bouw. Zo moeten woningen snel worden verduurzaamd, onder meer door duurzaamheidssubsidies en -leningen. En moet er meer aandacht zijn voor innovatie van woningbouw en duurzaamheid.

Download het hele Woonakkoord 2020-2025