ChristenUnie houdt regio-estafette over duurzaamheid

Groen algemeen
Door ChristenUnie Hoorn op 5 maart 2021 om 15:27

ChristenUnie houdt regio-estafette over duurzaamheid

Zaterdag 6 maart organiseert de ChristenUnie een regio-estafette door het hele land. Ruim 90 afdelingen van de partij vragen aandacht voor lokale oplossingen die een bijdragen leveren aan het beschermen van de aarde.

Actie in West-Friesland

Ook in West-Friesland doet de ChristenUnie mee aan deze estafette, met als doel aandacht te vragen voor duurzaamheid. De route start om 09:30 bij de Hoofdtoren in Hoorn, waarbij ook Bina Chirino (voorzitter van PerspectieF en kandidaat-Tweede Kamerlid #14) aanwezig zal zijn.

Het stokje zal om 11:30 overgedragen worden aan gemeente Zaanstad bij de Zaanse Schans. Vervolgens zal het stokje gebracht worden naar Amersfort, waarna de lokale oplossingen gepresenteerd worden in Den Haag.

Lokale oplossingen

De ChristenUnie wil lokaal graag aan de slag met verduurzaming. Oplossingen die de CU West-Friesland aandraagt zijn onder meer:

• Investeren in alternatieve vormen van energieopweeking zoals aquathermie, geothermie en groene waterstof, in plaats van grootschalige zonneweides.
  • Meer inzetten op concepten als Clean2A, een organisaties die van plastic afval boten en modulaire woningen procedueert op een maatschappelijke manier waarbij participatieplekken worden gerealiseerd.
  • Voedsel meer lokaal inkopen. Het eten van lokaal, verantwoord geproduceerd en bereid voedsel is beter voor de mens, de omgeving en voor de smaakbeleving én helpt de lokale ondernemers.
  • Stoppen met vliegveld Lelystad. Het openen van een extra luchthaven voor vakantievluchten past niet bij de noodzaak om minder te vliegen.

Meer weten of zelf ideeën? Neem contact op met fractievoorzitter Kees Maas vai kees.maas@hoorn.christenunie.nl.