CU stelt vragen over jeugdzorg

Jeugdzorg
Door ChristenUnie Hoorn op 21 maart 2021 om 15:23

CU stelt vragen over jeugdzorg

Samen met Sociaal Hoorn, De Realistische Partij en de PvdA heeft de ChristenUnie Hoorn vragen gesteld over de druk op de jeugdzorg. Lees de introductie met vragen hieronder.

Kritiek op bekostiging jeugdzorg

In het Noordhollands Dagblad was te lezen dat de druk op jeugdzorg toeneemt. De manier waarop jeugdzorg in West-Friesland wordt bekostigd krijgt flinke kritiek. Op 17 februari heeft Sociaal Hoorn gevraagd om een reactie op de situatie, maar deze is nog niet ontvangen. De partijen maken zich zorgen over de financiering en manier van werken.

De partijen willen nu wel concrete antwoorden van het college. Zo is een van de vragen wanneer een concrete reactie op alle kritiek wordt gegeven en wat er met de kritiek wordt gedaan, maar ook inhoudelijk zijn er vragen over de organisatie van de jeugdzorg in de regio. Alle vragen zijn te lezen op de website van de gemeenteraad.

Motie Home-Start

De ChristenUnie zal samen met GroenLinks een motie indienen om te kijken of een programma als Home-Start ingezet kan worden. Het programma is opgezet in verschillende gemeenten met als doel om zwaardere jeugdzorg te verminderen. De organisatie Home-Start is onlangs uitgeroepen tot Beste Vrijwilligersorganisatie in de gemeente Medemblik.

In de motie vragen de partijen of een dergelijk initiatief een goede aanvulling zal zijn en onderzoek of gezinnen erdoor kunnen worden geholpen. Ook moet het in de Nota preventief jeugdbeleid worden opgenomen, die momenteel in de maak is. De motie zal op 23 maart worden behandeld. De vergadering start om 20:00 en is hier te bekijken.