Raad steunt onderzoek naar zelfwoonplicht

Huizen
Door ChristenUnie Hoorn op 28 april 2021 om 14:46

Raad steunt onderzoek naar zelfwoonplicht

De gemeenteraad van Hoorn heeft een voorstel van ChristenUnie, CDA, GroenLinks en EénHoorn gesteund om onderzoek te doen naar een zelfbewoningsplicht. Met deze plicht moet bij de aankoop van een nieuwbouwwoning deze ook door de koper bewoond worden.

Problemen door beleggers steeds groter

Voor veel woningzoekenden is het een doorn in het oog dat soms hele blokken woningen worden opgekocht door beleggers en vervolgens voor veel geld worden doorverhuurd. De afgelopen tijd gebeurt dit steeds vaker, waardoor Hoornse woningzoekenden steeds minder kans hebben op het kopen van een betaalbare woning.

Waar het probleem zich eerst vooral in en rondom Amsterdam bevond, wordt het opkopen van woningen door beleggers ook in minder grote steden een probleem. De indieners van de motie willen dan ook paal en perk stellen aan de opkoopdrift van de beleggers.

'Bouwen voor bewoners, niet voor beleggers'

De indieners willen dat de nieuw te bouwen woningen beschikbaar komen om direct gekocht te worden door mensen die er ook gaan wonen. De partijen stellen voor om een onderzoek te starten naar de mogelijkheid voor een zelfbewoningsplicht. Deze plicht moet er allereerst komen voor woningen die op gemeentegrond worden gebouwd en de gemeente dus meer invloed heeft.

Maar ook als op grond van private partijen woningen worden gebouwd, is zo'n plicht een optie volgens de partijen. In andere gemeenten, zoals Purmerend, wordt inmiddels ook al gewerkt aan een zelfbewoningsplicht voor alle nieuwe woningen binnen de gemeente. Daarnaast moet ook worden onderzocht of bij bestaande bouw zo'n zelfbewoningsplicht mogelijk is. Op de VVD na stemden alle partijen voor de motie.