Vragen over opvang Afghanen in Hoorn

Vluchtelingen
Door ChristenUnie Hoorn op 9 oktober 2021 om 13:00

Vragen over opvang Afghanen in Hoorn

De ChristenUnie, PvdA en GroenLinks in Hoorn hebben aan het college vragen gesteld over de mogelijke opvang van Afghaanse vluchtelingen die voor de Nederlandse overheid hebben gewerkt.

Oproep aan gemeenten

Staatssecretaris Broekers-Knol en minister Ollongren hebben afgelopen week een dringende oproep aan Commissarissen van de Koning, gedeputeerden, burgemeesters en wethouders gedaan om te helpen bij het vergroten van de reguliere opvangcapaciteit van het COA en om voor, desnoods tijdelijke, huisvesting te zorgen voor vluchtelingen vanuit Afghanistan.

Daarnaast stelt het ministerie van Binnenlandse Zaken later dit jaar een financiële regeling open voor huisvesting van aandachtsgroepen. Een bedrag van 15 miljoen euro wordt gereserveerd voor vergunninghouders.

Vragen over opvang

Kees Maas (ChristenUnie), Arnica Gortzak (PvdA) en Roy Drommel (GroenLinks) vragen zich af of het college op de hoogte is van deze oproep en op welke manier het college hier al mee aan de slag is. Ook willen de partijen weten of het college bereid is met spoed eigen leegstaande (kantoor)panden beschikbaar te maken voor tijdelijke of permanente bewoning.

Volgens de partijen is het minstens noodzakelijk dat de gemeente zich orienteert op de mogelijkheden. Zo is een van de vragen: 'Het Rijk heeft 15 miljoen euro beschikbaar gesteld om meer woningen voor vergunninghouders te realiseren. Op welke manier kan deze bijdrage in de gemeente Hoorn drempels slechten om winingruimte beschikbaar te maken?'