Blog van Jacob Jan

Raadszaal Kees en Jacob Jan
Door ChristenUnie Hoorn op 22 september 2022 om 20:00

Blog van Jacob Jan

"Meediscussiƫren lukt steeds beter"

ChristenUnie-commissielid Jacob Jan geeft zijn blik op de commissievergadering in Hoorn. Over de formaliteiten in de raad en... het stadsstrand.

Het begin van de vergadering

Acht uur, de meeste raads en commissieleden zitten al op hun plaats. Op de binnenste ring is nog maar een enkele stoel vrij. Er zijn veel partijen in de raad. Op de agenda vanavond het industrie terrein de Gildenweg, het stadsstrand en de Kersenboogerd. Een vijftal andere zaken staan wel op de agenda maar zullen niet besproken gaan worden.

Of toch wel, uit de Commissie komt het verzoek om een onderwerp van de zogenaamde B-lijst toch te bespreken. Het hoort immers bij het opknappen van de Kersenboogerd is het argument. Meerdere partijen stemmen daar mee in en de agenda wordt aldus aangepast.

Formeel debat

Vergaderen in de raadscommissie is best spannend; het gaat er erg formeel aan toe. Eerst mogen alle sprekers een zogenaamde pitch houden. Een praatje van maximaal 1 minuut waarin ze het standpunt van hun partij duidelijk maken en vragen kunnen stellen naar andere partijen of naar de wethouder. Daarna is er kort de gelegenheid om onderling de discussie aan te gaan. 10 minuten lang proberen 14 haantjes (en hennen) hun standpunten te promoten en die van tegenstanders in twijfel te trekken. Maar ook dit is weer keurig volgens het boekje; alles gaat via de voorzitter die bepaalt wie er wat mag zeggen. Door de wol geverfde sprekers geven elkaar de beurt door in de discussie de naam van een collega te noemen. Die is dan ‘aangesproken’ en dan moet de voorzitter hem de gelegenheid geven om te kunnen reageren.
Nu wij, de ChristenUnie, ook alweer vier jaar meedoen, lukt het ons steeds beter om in deze discussie fase mee te doen.

Dan is het tijd voor de wethouder om te reageren op alle pitches van de partijen. Hij of zij moeten alle vragen beantwoorden en dat kan lang duren. Tijdens deze ronde ben ik zelf alert of onze vragen wel goed beantwoord worden. Te vaak probeert de wethouder met een nietszeggende opmerking weg te komen.

Mijn pitch

In mijn pitch over het industrie terrein vroeg ik aandacht voor de fietsveiligheid, vooral voor de jonge sporters van ‘de Blokkers’. Ook uitte ik onze zorg dat er geen toekomstperspectief wordt gegeven. De plannen voor woningbouw op deze plek zijn misschien dan niet haalbaar, maar wat dan wel? En wat houdt beperkt opknappen in; er is meer nodig dan een lik verf over een verrotte schutting! Het resultaat van deze ronde was dat we geen duidelijkheid kregen over de toekomst, geen duidelijkheid wat de gemeente naast tegengaan van verpaupering en verkeershinder gaat doen. Wel wordt er nog eens goed gekeken naar de fietsveiligheid.

Na dit onderwerp mogen de sprekers even de benen strekken en partijen kunnen andere woordvoerders aan laten schuiven. Ik had snel een onderonsje met Sociaal Hoorn: we gaan samen een raadsvoorstel voorbereid om het college te dwingen om met een toekomstperspectief te komen zodat en de bedrijven en de omwoners weten waar ze aan toe zijn. Later zou ook fractie Tonnaer hier nog bij aanschuiven.

Het stadsstrand

Het tweede punt verliep als het eerste. Maar eigenlijk zijn alle partijen voor de snelle komst van het stadsstrand. De pitches gingen dan ook vooral om zaken die buiten het voorliggende bestemmingsplan zaten. Wij drongen aan om van de Westerdijk toch vooral een 30km/u zone te maken. Meer partijen willen dit dus dat gaat er waarschijnlijk wel komen. Ook wilden we inzicht krijgen over alle nog lopende onderzoeken. Na wat gesteggel met de wethouder deed hij de toezegging om een lijst met lopende onderzoeken te maken nadat een ander raadslid ook om deze informatie begon te vragen. Ons derde punt was het parkeren. In de stad is het in de ochtend gratis parkeren, bij het strand niet. Gaat dit extra parkeeroverlast in de stad opleveren bij mooi weer? De wethouder hield het vaag en besteedde meer tijd aan de mogelijke overlast in De Waal.

Ondanks dat er niet echt vuurwerk op de agenda stond loopt de vergadering uit. Ons raadslid Kees wacht geduldig tot ook het tweede onderwerp is afgerond. Ondanks dat de raad op een lijn zit wordt het toch een op de A-lijst voor de komende raadsvergadering gezet omdat Liberaal Hoorn een motie gaat indienen.

Mijn aandeel zit erop en Kees schuift aan. Hij zal voor ons het woord voeren over de ontwikkeling van het centrumgebied kersenboogerd. Ik praat nog even na in de hal en ga naar huis, het is mooi geweest.