'Huidige coalitie bouwt fors onvoldoende sociale huurwoningen'

Huizenblok
Door ChristenUnie Hoorn op 24 november 2022 om 13:00

'Huidige coalitie bouwt fors onvoldoende sociale huurwoningen'

Bij de behandeling van de begroting voor komend jaar blijkt dat het college van burgemeester en wethouders lang niet het benodigde aantal sociale huurwoninge bouwt. Dit met als gevolg dat er veel te veel mensen wachten op een betaalbare woning. Bekijk de bijdrage van de ChristenUnie in de bijlage onderaan de pagina.

Landelijke afspraken: 30%

Landelijk hebben verschillende organisaties afgesproken dat van alle nieuw te bouwen woningen minstens 30% een sociale huurwoning moet zijn. Die afspraak is gemaakt door Aedes (de koepelorganisatie van woningcorporaties), de Woonbond (de vertegenwoordiger van huurders) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Veel (buur)steden, zoals Amsterdam en Purmerend, houden zich aan dit percentage of bouwen zelfs meer. De ChristenUnie bepleitte al bij de gemeenteraadsverkiezingen in het voorjaar van 2022 een ondergrens van 30% sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten. In Hoorn is wel een percentage van 30% afgesproken, maar dit gaat om sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen samen. En dat is niet de bedoeling.

Coalitieakkoord: 15%

Tot onvrede van de ChristenUnie houdt Hoorn zich niet aan deze afspraken en is in het coalitieakkoord afgesproken dat slechts 15% van de nieuw woningen sociale huurwoningen moeten zijn. Met de wooncirsis in gedachte is dit percentage veel te laag. Andere gemeenten lukt het wel om 30% te halen of daar zelfs boven te komen.

Fractievoorzitter Kees Maas vraagt dan ook aan de coalitiepartijen: 'Is dit college en deze coalitie bereid om deze prestatieafspraken na te komen en dit op te nemen in de woonvisie en bestemmingsplannen voor nieuwe projecten?'