Burgerparticipatie

Democratie is meer dan eens in de vier jaar de mogelijkheid hebben om te stemmen. Ook na de verkiezingen is het van belang dat de gemeente(raad) in contact blijft staan met inwoners.

Wat de ChristenUnie betreft gaat burgerparticipatie een grotere en meer vanzelfsprekende plaats innemen bij ontwikkelingen in de stad. Dit kan door wanneer de gemeente ingrijpende besluiten nemt, eerst het gesprek wordt aangegaan met de samenleving.

• Burgerparticipatie neemt een grote en vanzelfsprekende plaats in bij ontwikkelingen in de stad. Dit doen we door voordat de gemeente ingrijpende besluiten neemt, eerst in gesprek wordt gegaan met de samenleving.
  • Als gemeente communiceren we in simpele taal met bewoners, een fysiek loket blijft altijd aanwezig. Daarnaast bieden we inwoners zoveel mogelijk de mogelijkheden zaken digitaal te regelen. Als inwoners een vraag stellen, krijgen ze altijd een duidelijk antwoord terug.
  • Vaker zichtbaar zijn voor inwoners, onder meer door het inventariseren hoe het gaat in Hoornse wijken middels wijkschouwen.
  • De jeugd die onze toekomst dragen meer en beter betrekken bij het opstellen van visie en beleid. Het mede op initiatief van de ChristenUnie gestarte jongerenplatform  wordt verder uitgebreid.
  • We streven naar een coalitieakkoord met duidelijke afspraken, maar ook met voldoende ruimte voor alle partijen om invloed op beleid uit te oefenen en met eigen voorstellen te komen. We gaan verder met bestuurlijke vernieuwing op dit vlak. Deze vernieuwing is in de afgelopen vier jaar al ingezet.
  • De gemeenteraad is ook buiten verkiezingstijd zichtbaar, bijvoorbeeld door het organiseren van thema-avonden of debatten die bezocht kunnen worden door inwoners. Minstens één avond in de maand is hiervoor ingericht.