Gemeenteraad

Elke vier jaar kiezen onze inwoners de gemeenteraad van Hoorn en wordt van raadsleden verwacht dat ze de inwoners vertegenwoordigen. De ChristenUnie merkt dat deze vertegenwoordigende rol van de raad beter kan worden ingericht.

Het is voor een raadslid van essentieel belang goed contact te hebben met de samenleving. In de afgelopen jaren heeft de ChristenUnie hier zelf in geïnvesteerd, bijvoorbeeld door goede contacten met geloofsgemeenschappen op te bouwen. Maar, het is ook zaak dat de gemeente als geheel de handschoen in dit kader oppakt.

• De gemeenteraad is ook buiten verkiezingstijd zichtbaar, bijvoorbeeld door het organiseren van thema-avonden of debatten die bezocht kunnen worden door inwoners. Minstens één avond in de maand is hiervoor ingericht.
  • Burgerparticipatie neemt een grote en vanzelfsprekende plaats in bij ontwikkelingen in de stad. Dit doen we door voordat de gemeente ingrijpende besluiten neemt, eerst in gesprek wordt gegaan met de samenleving.
  • Als gemeente(raad) communiceren we in simpele taal met bewoners, een fysiek loket blijft altijd aanwezig. Daarnaast bieden we inwoners zoveel mogelijk de mogelijkheden zaken digitaal te regelen. Als inwoners een vraag stellen, krijgen ze altijd een duidelijk antwoord terug.
  • Vaker zichtbaar zijn voor inwoners, onder meer door het inventariseren hoe het gaat in Hoornse wijken middels wijkschouwen.
  • De jeugd die onze toekomst dragen meer en beter betrekken bij het opstellen van visie en beleid. Het mede op initiatief van de ChristenUnie gestarte jongerenplatform  wordt verder uitgebreid.
  • We streven naar een coalitieakkoord met duidelijke afspraken, maar ook met voldoende ruimte voor alle partijen om invloed op beleid uit te oefenen en met eigen voorstellen te komen. We gaan verder met bestuurlijke vernieuwing op dit vlak. Deze vernieuwing is in de afgelopen vier jaar al ingezet.
  • Bij het maken van nieuw beleid doen we de Generatietoets: we checken welke impact keuzes hebben op de kwaliteit van leven van verschillende generaties.