Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

Goed door de stad kunnen komen is van essentieel belang om de stad aantrekkelijk te houden voor inwoners en bedrijven. ChristenUnie Hoorn investeert in onze infrastructuur en denkt na over creatieve oplossingen voor de verkeersafwikkeling in Hoorn.

ChristenUnie kiest voor een andere manier van denken over vervoer. We moeten meer gebruik gaan maken van openbaar vervoer, fiets en wandelen en minder van autoverkeer. Dat is veel duurzamer, levert veel ruimte op in en rondom de binnenstad en zorgt voor betere doorstroming. We willen dan ook veel maatregelen nemen op dit gebied.

  • De ‘bottleneck’ bij het spoor bij Keern, Dampten en de Van Dedemstraat willen we oplossen door een tunnel voor het verkeer onder het spoor te laten gaan. Op deze manier lossen we veel files rond onze binnenstad op en kunnen hulpdiensten sneller passeren.
  • Deze periode maken we een beslissing over hoe het Pelmolenpad, het stadsstrand en de binnenstad het beste kunnen worden ontsloten voor het autoverkeer. Er komt een duidelijke mobiliteitsvisie voor deze gebieden.
  • Bij verdeling van de openbare ruimte en programmering van verkeerslichten binnen Hoorn kiest de ChristenUnie voor het STOP-principe: eerst Stappen, dan Trappen (fietsen), dan Openbaar vervoer en vervolgens pas de Personenwagen. Om deze duurzame mobiliteitstransitie te realiseren investeren we in sociaal veilige wandelroutes, in meer ruimte voor de fiets en in snelle en frequente busverbindingen vanuit elke wijk en dorp in gemeente Hoorn. 
  • De ChristenUnie wil een ambitieuze fietsagenda gericht op groei van het fietsverkeer. Hier maakt in ieder geval onderdeel vanuit een goede fietsverbinding vanuit de verschillende wijken, met name Bangert Oosterpolder. Bij het onderhoud aan wegen wordt gekeken of er meer ruimte kan worden gecreëerd voor fietsers en voetgangers.
  • Bij het oversteken van de weg krijgen fietsers en voetgangers zoveel mogelijk voorrang op het autoverkeer. Bij de provinciale weg komt een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van het Keern en Liornestraat. In de binnenstad kiezen we voor een goede parkeervoorziening voor fietsen en een overdekte fietsenstalling in het stadscentrum. 
  • In Hoorn kiezen we voor een milieuzone om extreem vervuilende voertuigen uit de stad te weren. Door woonwijken gaat in principe geen vrachtverkeer. 
  • Vanaf 2025 wordt het stadscentrum bevoorraad door zero-emissie voertuigen en zijn alle vuilniswagens in de gemeente uitstootvrij. Met ondernemers gaat de gemeente verkennen of het opzetten van stadsdistributie haalbaar is, om zo het vrachtverkeer te beperken.

Deel dit standpunt