ChristenUnie: extra wethouder in nieuw college onverantwoord

Man in pak.jpg
Door ChristenUnie Hoorn op 27 juni 2022 om 16:16

ChristenUnie: extra wethouder in nieuw college onverantwoord

Kees Maas, fractievoorzitter van ChristenUnie Hoorn, heeft in de gemeenteraad aangegeven niks te zien in zes wethouders in het nieuwe college van Hoorn, in plaats van de gebruikelijke vijf.

Extra wethouder onnodig en duur

Deze maand presenteerde de nieuwe coalitie van Hoorn Lokaal, GroeenLinks, EénHoorn, CDA, VVD en D66 haar coalitieakkoord. De zes politieke partijen zullen de komende vier jaar samen het college vormen, waar dat er de afgelopen jaren vijf waren. Dat brengt ook gelijk een vraagtsuk met zich mee: moeten er dan ook zes wethouders zijn, zodat elke partij iemand kan 'leveren'?

Volgens CU-fractievoorzitter Kees Maas is het antwoord op die vraag 'nee'. In een tijd waarin voor de gemiddelde inwoners prijzen enorm stijgen en Hoorn kamt met een begroting die op lange termijn niet dekkend is, is het volgens Maas niet uit te leggen dat dit college 800.000 euro uitgeeft aan een extra wethouder. Ook andere partijen hadden tijdens het debat over de kadernota vragen over de extra wethouder.

Aandacht voor wonen

Naast de kritiek op de extra wethouder, zijn er ook positieve kanten op te merken aan het nieuwe akkoord. Zo wordt er geïnvesteerd in Kersenboogerd en wordt er gekeken naar tijdelijke modulaire bouw.

Helaas is er in het akkoord nog onvoldoende aandacht voor dak- en thuislozen en mist het woonbeleid een duidelijke ambitie en concretiseringen, zoals wat er dient te gebeuren rondom tijdelijke woningen en Housing First.

Lees de hele bijdrage van Kees Maas via onderstaande bijlage.